Johannes Vermeer, Staande vrouw aan het virginaal, ca. 1670-1672
Toen na de Tweede Wereldoorlog bekend werd dat de Nederlandse schilder Han van Meegeren zeven valse Vermeers had verhandeld, werden alle aan Vermeer toegeschreven schilderijen aan een grondig onderzoek onderworpen. Aan Zittende vrouw aan het virginaal werd tientallen jaren getwijfeld, maar een onderzoekscommissie van Sotheby’s verklaarde het doek in 2003 tot een authentieke Vermeer. Ook Vermeerkenners als Walter Liedtke en Arthur Wheelock erkennen het schilderij als een echte Vermeer.
Het schilderij wordt geprezen om het zachte licht en rijke kleurgebruik. Onderwerp en compositie zijn vergelijkbaar met het in dezelfde periode geschilderde Zittende virginaalspeelster. Ook zijn er parallellen met De kantwerkster, bijvoorbeeld in de kale achterwand en de haardracht van de modellen. De combinatie van het in een knot gebonden haar met losse lokken aan de zijdes en versieringen van gekleurde linten komt in beide schilderijen terug.