Johannes Vermeer, Het concert, ca. 1663-1666

  • Handgeschilderde olieverfschilderijen verkopen wij door de enorme diversiteit aan werken op offertebasis. Voor het aanvragen van offertes is ons contactformulier te gebruiken

    Stel hieronder in drie simpele stappen je nieuwe schilderij samen, of  klik vrijblijvend door onze materialen, formaten en opties.

     

    Stap 1: het gewenste materiaal selecteren

    Stap 2: selecteer hier het gewenste formaat

    Stap 2: selecteer hier het gewenste formaat 

    Stap 2: selecteer hier het gewenste formaat

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

Description

Johannes Vermeer, Het concert, ca. 1663-1666

Evenals De muziekles, die Vermeer een jaar eerder schilderde, geeft Het concert een voorstelling van een muziekuitvoering in huiselijke kring. Daar houdt de vergelijking op. De muziekles heeft een hoekige, abstracte compositie en houdt de kijker met schaduw en repoussoirs op afstand. Het concert komt dichterbij en baadt in het licht. Zo wordt de toeschouwer verleid om langs het Perzisch tapijt op de tafel en de basviool op de grond heen te kijken en de intimiteit van het trio musici te benaderen. Hij is echter geen deel van het gezelschap.

De luitspeler is slechts op de rug te zien en laat zich niet kennen. Ook de zangeres en de dame aan het klavecimbel concentreren zich op hun spel. De blauwe jurk is na jaren in direct zonlicht ernstig verkleurd maar was oorspronkelijk zo helder als het wit van de kraag en het rood van de stoel ernaast. Vermeer maakte waarschijnlijk gebruik van poppen als model. De kostbare instrumenten werden vermoedelijk voor de gelegenheid geleend van een gefortuneerde kunstminnaar. Aan de muur hangen een ruig pastoraal landschap en De koppelaarster van Dirck van Baburen, die Vermeers familie enige tijd in bezit had en die hij in zijn schilderij Zittende virginaalspeelster omstreeks 1670 nogmaals citeert. De marmeren vloer kan zonder voorbeeld zijn ontsproten aan de verbeelding van de schilder.

Tweet dit schilderij
Deel dit schilderij op FB
Pin dit schilderij
Mail dit schilderij

Newsletter

Get all latest content delivered to your email.

Follow Us

  • Opens in a new tab
  • Opens in a new tab
  • Opens in a new tab
  • Opens in a new tab
  • Opens in a new tab
  • Opens in a new tab
  • Opens in a new tab
  • Opens in a new tab

Follow Us Facebook

Top Rated Products

Calendar

March 2023
MTWTFSS
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031