Mijnnieuweschilderij.nl

5.0

Onze reviewscore op Google

Johannes Vermeer, De schilderkunst (Allegorie op de schilderkunst), 1667

    • Hoge kwaliteit materiaal
    • Gratis verzending
    • Matte coating
    • Haarscherp geprint
    • Inclusief gratis ophangsysteem
    • Ook andere formaten zijn geen probleem, neem voor een offerte op maat vrijblijvend contact met ons op
    • Waterbestendig
    • Gratis verzending
    • Prachtige wanddecoratie
    • Haarscherp geprint
    • Inclusief gratis ophangsysteem
    • Ook andere formaten zijn geen probleem, neem voor een offerte op maat vrijblijvend contact met ons op
    • 100% handgeschilderde replica's
    • Gratis verzending
    • Standaard opgespannen op een spierraam van museumkwaliteit
    • Zodra het schilderij klaar is, sturen wij u eerst een foto om zeker te weten dat u tevreden bent
    • Alles aan het schilderij is aan te passen naar uw wensen
    • Als u een schilderij opgespannen of met lijst besteld, is dit inclusief gratis ophangsysteem
    • Ook andere formaten of schilderijlijsten zijn geen probleem, neem voor een offerte op maat vrijblijvend contact met ons op

Johannes Vermeer, De schilderkunst (Allegorie op de schilderkunst), 1667

Een fraai uitgedoste schilder zit voor zijn ezel en is net begonnen met het schilderen van een laurierkrans. Zijn hand rust op een schildersstok om meer steun te hebben. De schilder werkt aan een doek dat kleiner is dan De schilderkunst. Veel meer dan een portret past er niet op. Zijn kleding, een baret, een wambuis en een kniebroek, is niet echt ouderwets, zoals vaak wordt beweerd. Een sterk gelijkende wambuis lijkt ook te zijn afgebeeld op schilderijen van de hand van Caspar Netscher, Govert Flinck en Bartholomeus van der Helst.

De schuchtere jonge dame, enigszins afwezig en in gedachten verzonken, eerst Fama, toen Pictura, vervolgens Clio heeft in haar ene hand een bazuin, klaroen of trompet en in haar andere hand een boek, mogelijk het werk van de Griekse geschiedschrijver Thucydides of het Schilderboek van Karel van Mander. De emblematische figuur zou een van zijn bekende modellen zijn, verkleed als de muze van de geschiedenis. Ze poseert, speelt een rol. In haar hemelsblauwe jurk baadt zij in het zonlicht dat door een van de vensters komt. Weliswaar inspireert Clio volgens de klassiek mythologie de kunstenaar tot het verkondigen van roem, maar het is onzeker of Vermeer de muze in die hoedanigheid opgevat heeft. Dan zou Vermeer het eens zijn met de 17e-eeuwse kunstopvatting die inhoudt dat de historieschilderkunst de hoogste positie binnen de hiƫrarchie van alle schildergenres inneemt; hij zou dan zijn eigen, voornamelijk uit genrestukken bestaande werk als tweederangs moeten afdoen.

Updating…
  • No products in the cart.
1
Wij zijn ook via Whatsapp bereikbaar
Hallo! Waar kunnen we je mee helpen?