Mijnnieuweschilderij.nl

5.0

Onze reviewscore op Google

Ramon Casas i Carbó, Madeleine in de Moulin Galette, 1902

  • Stel hieronder in drie simpele stappen je nieuwe schilderij samen, of klik vrijblijvend door onze materialen, formaten en opties.

    Stap 1: het gewenste materiaal selecteren

    Stap 2: selecteer hier het gewenste formaat

    Stap 2: selecteer hier het gewenste formaat 

    Stap 2: selecteer hier het gewenste formaat

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

Ramon Casas i Carbó, Madeleine in de Moulin Galette, 1902

Madeleine – In de Moulin de la Galette is een schilderij van de Spaanse kunstschilder Ramon Casas uit 1892, olieverf op doek, 117 x 90 centimeter groot. Het toont een bezoekster van de Parijse uitgaansgelegenheid nabij de Moulin de la Galette op Montmartre (Parijs). Het schilderij bevindt zich thans in het abdijmuseum van het Klooster van Montserrat in Catalonië. Madeleine – In de Moulin de la Galette dateert uit 1892, toen Casas net erkenning en bekendheid begon te krijgen, in Parijs maar ook internationaal. Het portret is kenmerkend voor zijn stijl in die periode, die sterk beïnvloed werd door het impressionisme en het postimpressionisme. Het rood van het haar van de jonge vrouw past bij de krachtige kleur van haar blouse en het drankje. Deze felheid contrasteert evenwel met het wit van haar rok en de muur. De weerspiegeling van het drukke café-gebeuren in de spiegel aan de wand contrasteert met de solitaire positionering van de vrouw, alleen gezeten aan een tafeltje aan de rand van de uitgaansgelegenheid. De sigaar in haar rechterhand vormt daarbij een opvallend detail. Het geeft het werk een sterk melancholische ondertoon. Typerend voor Casas is de onbepaaldheid van haar gezichtsuitdrukking: onduidelijk is of ze zich verveelt, verlegen is, of terneergeslagen. De kunstenaar laat de invulling geheel aan de kijker.

In 1902 zou Casas op dezelfde locatie nog een tweede versie van het werk schilderen, dat is dit werk van hem, als een soort afsluiting van zijn impressionistische periode, eveneens met een vrouw alleen aan een tafeltje. De psychologische kracht van dat werk is echter duidelijk minder dan in zijn Madeleine – In de Moulin de la Galette.

Updating…
  • No products in the cart.
1
Wij zijn ook via Whatsapp bereikbaar
Hallo! Waar kunnen we je mee helpen?