Gustav Klimt, Kerk in Unterach aan het Altermeer, 1916
Unterach, ook aan de oevers van Altermeer, was de thuisbasis van enkele andere familieleden van Emilie Floge, bij wie zij en Klimt verbleven. Net als in de toren van het Schloss Kammer woonde Klimt in de kerktoren van Unterach, met zijn kenmerkende uivormige koepel. Net als bij zijn andere opvattingen over gehuchten aan het meer, speelt Klimt met de herhaling van eenvoudige vormen over het oppervlak van het canvas.
De bogen van het botenhuis worden weer opgepikt in de bomen boven en in de puntige bogen van de kerk zelf. Het rood van de koepel wordt weerspiegeld in vensters en daken door het hele beeld, waardoor heldere brandpunten worden verkregen om het oog over het beeldoppervlak te laten bewegen. Klimt moest deze rode highlights toevoegen om de aandacht van de kijker te trekken, ook omdat er geen perspectieflijnen zijn, die het oog meestal naar een verdwijnpunt ergens aan de horizon leiden.