Jonge Italiaanse vrouw aan een tafel, Paul Cézanne, 1895-1900

  • Handgeschilderde olieverfschilderijen verkopen wij door de enorme diversiteit aan werken op offertebasis. Voor het aanvragen van offertes is ons contactformulier te gebruiken

    Stel hieronder in drie simpele stappen je nieuwe schilderij samen, of  klik vrijblijvend door onze materialen, formaten en opties.

     

    Stap 1: het gewenste materiaal selecteren

    Stap 2: selecteer hier het gewenste formaat

    Stap 2: selecteer hier het gewenste formaat 

    Stap 2: selecteer hier het gewenste formaat

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

    Stap 3: Selecteer hier het gewenste ophangsysteem

Categorie:
Even met iemand overleggen? Delen is zo gedaan

Beschrijving

Leunend op een met stof beklede tafel en met haar hoofd in haar hand, kijkt deze jonge vrouw naar buiten met een raadselachtige uitdrukking. Sinds de Renaissance gebruiken kunstenaars deze pose om melancholie uit te beelden. De pose, gecombineerd met haar angstaanjagend onleesbare gezicht, geeft een menselijke ontroering en psychologische spanning aan de figuur. Door gewaagde, individuele kleurstreken naast elkaar te plaatsen, bouwde Paul Cézanne de krachtige fysieke aanwezigheid van de vrouw en de ruimte die ze inneemt op.

Zoals een twintigste-eeuwse schilder en bewonderaar van Cézanne opmerkte, hebben zijn latere werken, zoals Young Italian Woman, “een enorm gevoel voor volume, ademend, pulserend, uitdijend, samentrekkend door zijn gebruik van kleuren.” Hoewel de vorm van de vrouw overtuigend is, kan de ruimte achter en om haar tegenstrijdig en zelfs verwarrend overkomen. Hoe ver weg is de muur? Ligt het tafelblad plat onder de stof? Zit of staat ze? Deze vragen geven spanning en beweging aan een verder stabiele compositie.

Van de jaren 1890 tot het einde van zijn leven schilderde Cézanne een aantal van deze grootse figuurstudies, waarbij hij voor zijn modellen meestal vertrouwde op lokale arbeiders of bewoners.

Bron: The J. Paul Getty Museum