Paul Gauguin, Nafea Faa Ipoipo? (Wanneer ga je trouwen?), 1892

104.00

    • - Gratis verzending
    • - Inclusief gratis ophangsysteem
    • - Levering binnen 6-8 werkdagen voor prints
    • - Handgeschilderd 8-12 weken (erg afhankelijk van het werk zelf)
Even met iemand overleggen? Delen is zo gedaan

Beschrijving

Paul Gauguin, Nafea Faa Ipoipo? (Wanneer ga je trouwen?), 1892

Nafea faa ipoipo (Wanneer ga je trouwen)? is een schilderij van de Franse kunstschilder Paul Gauguin, gemaakt in 1892. Het toont twee jonge vrouwen op Tahiti, gemaakt tijdens het eerste verblijf van de schilder op dat eiland. Begin 2015 werd het werk, dat bijna een halve eeuw lang was uitgeleend aan het Kunstmuseum Basel, door de Zwitserse eigenaar verkocht aan de emir van Qatar voor 210 miljoen Amerikaanse dollar. Nafea faa ipoipo toont twee dicht bij elkaar op de grond zittende vrouwen uit Tahiti voor een heuvelachtig landschap. Op de achtergrond staan nog een man en een vrouw. De voorste vrouw neemt een gecompliceerde houding aan, haar lichaamsgewicht plaatsend op het op de grond gelegde gebogen rechterbeen, evenwicht zoekend met het andere been en haar rechterarm. Met haar linkerarm houdt ze bij het decolleté haar egaal witte blouse vast, die sterk contrasteert met haar bruine huidtint. Haar benen worden door een roodgele rok bedekt, haar voeten zijn niet geschoeid. In het gitzwarte haar draagt ze een witte bloem, een Tiaré tahiti, hetgeen in Tahiti als een symbool van de onschuld wordt gezien en van het beschikbaar zijn voor het huwelijk. Door de hoekig getekende neus en de strak gesloten rode dikke lippen lijkt haar gezicht enigszins op een masker. Haar blik is afwezig, onzeker, gefixeerd op een punt buiten het blikveld van het schilderij. De iets oudere vrouw op de achtergrond draagt een hooggesloten niet-inheemse jurk, die verwijst naar de kolonisatie en verwesterlijking. Ook zij draagt een witte Tiaré tahiti in het donkere haar. Met haar rechterhand maakt ze een symbolisch gebaar, dat wel geduid is als een boeddhistisch mudra-teken dat staat voor waarschuwing of bedreiging. Opvallend is dat deze tweede vrouw, anders dan de voorste, niet opgemaakt is en naar de linkerrand van het schilderij kijkt. Ze oogt wat wantrouwend. Het landschap op de achtergrond is in meerdere tweedimensionale lagen uitgewerkt, in een strakke vlakverdeling. Op de voorgrond is felgroen gras te zien, met linksonder een bruine steen, waarop Gauguin zijn signatuur heeft gezet en het jaar 92. Daarachter is een heldergeel zandachtig gedeelte uitgewerkt met een blauw vennetje en rechts twee bomen. Twee takken links suggereren toch nog wat diepte. Direct boven het midden is vervolgens in een ander toon geel een korenveld weergegeven waarin twee figuren lopen. Op de achtergrond zien we een blauwachtig gebergte met daarboven weer een geelachtige hemel. Onder de rechtervoet van de voorste vrouw heeft Gauguin de titel NAFEA Faa ipoipo geschreven: wanneer ga je trouwen? Het blijft echter ongewis aan wie de vraag gericht is. De voorste vrouw lijkt het meest centraal te staan, maar er kan niet worden uitgesloten dat Gauguin de achterste vrouw bedoeld heeft. Nog waarschijnlijker lijkt dat hij het bewust in het midden heeft gelaten, zoals hij vaker open, onbeantwoorde vragen als titel aan zijn werken koppelde.

Gauguin gebruikte vrijwel steeds inheemse titels voor zijn schilderijen uit Tahiti, waarschijnlijk om er het exotische element nog eens extra mee te onderstrepen. In de praktijk heeft hij de taal echter nauwelijks beheerst.